Dag 12: Herdalssetra en Trollstigen - Reisverslag uit Geiranger, Noorwegen van Angelique Klaver - WaarBenJij.nu Dag 12: Herdalssetra en Trollstigen - Reisverslag uit Geiranger, Noorwegen van Angelique Klaver - WaarBenJij.nu

Dag 12: Herdalssetra en Trollstigen

Door: Angelique en Ken

Blijf op de hoogte en volg Angelique

13 Augustus 2014 | Noorwegen, Geiranger

Vandaag zijn we er op uit getrokken naar een oude zomerboerderij waar ze geiten en Fjordenpaardjes houden, hoog in de bergen. Deze boerderij ligt op ongeveer 40 km afstand van Geiranger. Het was een mooie rit door de bergen en langs de fjord. Het laatste stuk tot aan de boerderij was een tolweg: er staat een klein onbemand tolhuisje met een hek over de weg. Daar moet je een bonnetje invullen met je kenteken en 70 Kronen (8 Euro) in een zakje doen en in een brievenbusje gooien. Alles gaat op goed vertrouwen hier in Noorwegen. Er was verder niemand, het gaf een bijzondere sfeer.
Achter het hek begint een klim van 22% over een gravel-weg. De auto in z'n één en gassen maar. Na 10 km bereikten we de boerderij, die mooi gelegen is in een groene vallei. Bij het uitstappen werden we door de schapen en geiten al toe-gemekkerd. De boerderij bestaat uit losse houten schuurtjes die je ook kunt huren om in te kamperen. Er is ook een restaurantje waar je eigengemaakte geitenkaas kunt proeven, maar helaas was dat gesloten.
We zijn een riviertje overgestoken en kwamen middenin een kudde geiten terecht, wel een paar honderd, die zich volop lieten aaien! Dat was heel leuk. Ook waren er vier Fjordenpaarden wat voor Lotte natuurlijk super was. Ook die lieten zich aaien!
Na nog wat rondgelopen te hebben zijn we weer de steile weg naar beneden gereden en hebben we de weg '63' gevolgd naar het noorden.
Na een kilometer of 20 kwamen we langs de Gudbrandsjuvet, een 20 meter diepe kloof waar een woeste rivier doorheen kolkt. Er is een mooi wandelpad boven aangelegd.
We vervolgden hierna onze weg en na nog eens 40 km kwamen we bij de Trollstigen (trollenweg). Dit is één van de beroemdste wegen in Noorwegen en ook één van de mooiste. Het is een bergpas met 11 haarspeldbochten. In de winter is deze weg afgesloten. Je kunt bovenaan je auto parkeren en via een wandelpad naar verschillende uitkijkpunten lopen. Van daar uit heb je een fantastisch uitzicht over de pas en de vallei. In de verte kun je zelfs Andalsnes in het noorden zien liggen. Het uitzicht is echt geweldig mooi, we hadden zon en af en toe wat regen en daardoor was op een gegeven moment een regenboog boven de vallei zichtbaar.
We zijn de Trollstigen naar beneden gereden en dachten via Andalsnes weer naar Geiranger terug te kunnen rijden. Maar helaas is er geen directe weg... Dus omgekeerd en de haarspeldbochten nogmaals genomen!
Het was een hele rit naar huis, zeker 80 kilometer. In Noorwegen doe je daar 1,5 uur over, omdat je niet harder mag dan 80 en vaak niet harder kunt dan 60, door de smalle en bochtige bergwegen. Ook hadden we nog een veerbootverbinding om een fjord over te steken.
Al met al weer veel gezien vandaag!